Kritiikki: Kansainvälistä karkkia Tampereella

Tampere Burlesque Experience, Olympia-kortteli 10.3.2018, Tampere.

Kymmenen vuoden ajan Helsingissä järjestetty kansainvälisen Helsinki Burlesque Festival jätti monet burleskifanit tyhjin käsin lopettaessaan. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyn Tampere Burlesque Experience -tapahtuman voi katsoa paikkaavan maaliskussa ammottavaa kansainvälisen festivaalin mentävää aukkoa.

Kolmipäiväisen tapahtuman kansainväliset tähdet oli keskitetty lauantain päätapahtumaan, joka pidettiin Olympia-korttelin salissa. Perjantain tilaisuus järjestettiin tutussa Teerenpelissä, ja sunnuntaina viikonloppu jatkui burleskibrunssin parissa – joka on jo konseptinaan hurmaavan vallankumouksellinen.

Lauantain päätapahtuman juonsi juontaja-, esiintyjä- ja tuottajakonkari Bettie Blackheart, joka myös nähtiin lavalla myöhemmin merirosvonumerollaan ”The Pirate Queen”. Ilta oli pullollaan kotimaisia konkareita, tuoreita burleskiesiintyjiä sekä kansainvälisiä sensaatioita. Muun muassa Veda de Cadenza, Armi Von Vep ja Hasard le Sin edustivät tuoreempaa suomiburleskikenttää.

Uunituoreena tuttavuutena yllätti yhdeksän hengen ryhmä Vermillion Dames, joka visuaalisella rokokookarkkinumerollaan ja sukupuoli- ja seksuaalisuustematiikalla vei teatterillisen ristiinpukeutumisen ytimeen.

Olivia Rouge – yksi Tampere Burlesquen taustahahmoista – esitti voimakkaan uuden numeron ”My Flaming Thirst”, joka osoittaa Helsingissä aiemmin tänä vuonna nähdyn ”Intensen” lisäksi Rougen siirtyneen aiempaa vahvemmin spektaakkelimaisiin ja ilmaisullisesti vahvan dramaattisiin esityksiin. Pepper Sparklesilta nähtiin tunnettu sensuelli ja tanssillinen ”Mata Hari”-numero.

Päätapahtuman ehdoton herkku oli sen kansainvälinen esiintyjäkaarti. Erityisesti brittiläisen Velma Von Bon Bonin illan toinen numero, Village People -potpuri ”The Village Unicycle”, jonka Von Bon Bon esittää yksipyöräisen päällä riisuen asun toisensa jälkeen yltään, oli taattua kovatasoista ja yllätyksellistä viihdettä. Esitystä seuratessa ylipäänsä unohti katsovansa burleskia. Sirkus, 1970-luvun diskomusiikki ja erityisesti loppuhuipennus, jossa Von Bon Bon hyppii hyppynarulla yksipyöräisellään, tekivät esityksestä ikimuistoisen. Velma on kertonut katkaisseen kätensä harjoitellessaan numeroa.

Illan huipentuma oli aiemmin vuosina 2014 ja 2016 Suomessa esiintynyt räiskähtelevän mielikuvituksellinen ja karismaattinen yhdysvaltalaisduo Kitten N’ Lou. Lou Henry Hooverin soolonumero kuvitti isän ja lapsen välisen jännitteen tilanteessa, jossa poika ottaa mittaa isästään. Isänmurhan käsittely historiallisten kuninkaanvaatteiden kuvakieltä imitoivan naamiaisasun sekä baletista ammentavan kehollisen ilmaisun voimin osoitti mielikuvituksellista ja pettämätöntä draamantajua. Lou palkittiin Miss Exotic World -mittelön King of Boylesque -kategoriassa viime vuonna.

Kokonaisuudessaan Tampere Burlesque Experience oli osaavalla otteella toteutettu kokonaisuus, joka ei juuri jättänyt napisemisen aiheita. Olympia-korttelin tila sopi mainiosti seisovine pöytineen, tuoliriveineen sekä VIP-tiloineen tämänkaltaiselle tapahtumalle.

Saa nähdä, mikä tulevaisuudessa tulee paikkaamaan Helsinki Burlesque Festivalin jättämää nälkää. Tullaanko suuret kansainväliset festivaalit tästä lähin järjestettyä Tampereella – vai jossakin muualla? Tilausta ja tilaa tällaiselle monipäiväiselle, kansainväliselle ja tasokkaalle burleskitapahtumalle kuitenkin on.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *