Burleskia ja klassista musiikkia yhdistävä Ave Virgo, Ave Vos kertoo Pyhästä Neitsyestä, mutta on ennen kaikkea kunnianosoitus Maria-nimiselle naiselle ja äidille.
Kristillinen Marian henkilökultti on yhä vahva katolisessa kirkossa. Maria on myös länsimaisen maailman yleisin naisen ensimmäinen sekä miehen toinen nimi.
”Kaikki tietävät Marian, ja jokaisella on jonkinlainen suhde häneen”, Mariaksi tulevana lauantaina pukeutuva burleskiartisti Armi Von Vep toteaa.
Marian syntymäpäivänä eli 8.9. ensiesitettävä Ave Virgo, Ave Vos -performanssikonsertti yhdistää riisuutumisen taiteen ja klassisen musiikin. Teemaa, eli taivaan kuningatarta, lähestytään vahvasti naisnäkökulmasta; kaikki solistit ovat naisia, myös osa säveltäjistä. Soitettavaan repertoaariin kuuluu harvinaisten barokkiajan naissäveltäjien, kuten Isabella Leonardan (1620–1704) sekä Barbara Strozzin (1619–1677), Marialle säveltämiä kappaleita.
Musiikki ja esitys kulkevat tasa-arvoisina rinta rinnan – myös kirjaimellisesti. Mutta että burleskia renessanssi- ja barokkimusiikkiin sekä kirkolliseen aiheeseen?
Klassisen musiikin käyttö ei ole burleskissa tavatonta – saati pyhimyksiin viittaaminen. Harvinaisempaa on se, että koko ohjelma kiertyy keskeisen raamatullisen hahmon ympärille ja klassiseen musiikkiin.
Synnytyssalista vanhainkotiin
Vuonna 2012 vantaalaislähtöinen Armi Von Vep oli varsin kaukana burleskilavoista. Hän viimeisteli opintojaan ja valmistui kätilöksi. Naisten hedelmällisyyden ja tautien alalle hän kertoo lähteneensä, koska oli kiinnostunut seksuaalisuudesta.
”Kätilö on jännittävä ja hieno ammatti. Valmistumisen jälkeen minulle tapahtui se klassinen: ajattelin, että tässäkö tämä nyt oli.”
Eräs yliopistolla opiskeleva ystävä ehdotti hänelle taidemallina toimimista.
”Taidemallina oppii näyttämään itsensä ja olemaan katseiden kohteena välittämättä siitä, miltä näyttää.”
Von Vep ei ole saattanut lapsia maailmaan enää muutamaan vuoteen, mutta ehti sitä ennen olla mukana noin 90 synnytyksessä. Nykyisin hän elättää itsensä osin mallintöillä – ja tietysti burleskilla.
”Taidemallin työ on siinä mielessä sukua burleskille, että kummassakin jokainen keho ja muoto on kaunis, kiinnostava ja tarpeellinen.”
Askel alastonmallin paikalta burleskilavoille oli liukuva. Ensin Von Vep pyydettiin performanssiin, jossa hän esitti Eevaa puutarhainstallaatiossa. Tämän jälkeen kutsut erilaisiin projekteihin lisääntyivät.
”Halusin kuvata äitiyttä joka jatkuu ja jää kehon muistiin, vaikka lasta ei enää ole.”
Von Vepin ensimmäinen julkinen burleskiesitys oli yllättäen synnytyslaitoksen vastakohdassa: vanhainkodissa.
”Kyseessä oli eräs kulttuurituottajakoulutuksen opiskelijatyö vuonna 2014. Lähtökohtana oli tuottaa virkistysilta Helsingin Seniorisäätiön Pakilakodin asukkaille heidän toiveidensa mukaisesti. Toive oli selkeä: he halusivat kieltolaki-illan eli samppanjaa, uhkapelejä ja paljasta pintaa!”
Von Vep lähti kutsusta vintagetyylisen Café de Abejas -bändinsä kanssa Pakilaan.
”Oli aivan ihanaa esiintyä näille ihmisille. Monet heistä ovat kokeneet sen ajan ja hengen, jota useat burleskiartistit hakevat esityksiinsä.”
Armin mukaan hänen esityksensä oli verrattain rauhallinen, mutta hänelle tunnusomainen ote ja absurdi twist oli jo nähtävissä.
”Yksi numeroista loppui siihen, että otin ruukusta riikinkukonsulkia ja laitoin ne pakaroiden väliin. Leikin riikinkukkoa ja poistuin lavalta”, Von Vep nauraa.
”Kyllä vanhuksillekin voi esittää stripteasea, onhan heilläkin seksuaalisuus. Pääasia on, ettei aina tarjota vain bingoa.”
Seuraavana vuonna amerikkalainen taikuri Ray Eden pyysi häntä avustajaksi ja burleskitaiteilijaksi esitykseensä. Armi työsti ensimmäisen numeronsa Plucking Hell Chicken, jonka kanssa lähti Berliinin burleskiviikolle. Siellä hän sijoittui toiseksi uusien tulokkaiden The Shimmy Shakedown -kilpailussa.
”Nurinkurisesti tulin skeneen ulkomaiden kautta. Ensimmäinen burleskiympäristössä tehty keikka oli tosiaan Berliinissä 2016, minkä jälkeen vasta esiinnyin Suomessa.”
Vuosi voitokkaan Berliinin tapauksen jälkeen Detritus-yhtyeen luutisti Kaisamaija Uljas ja sopraano Milla Mäkinen tulivat Café de Abejasin keikalle ja näkivät Von Vepin lavalla.
”Heillä oli ollut mielessä Neitsyt Marialle sävelletyn musiikin konsertti. Keikan jälkeen he ottivat yhteyttä ja kysyivät, haluaisinko tehdä performanssin aiheesta. Vastasin: Herrajumala, haluan!”
Pyhä sininen ja rintamaitoa
Marian saappaisiin astuminen ei kuitenkaan ole helppoa.
”Menin heti yliopiston kirjastoon etsimään kaikenlaisia kirjoja Marian kultista. Lähdin myös tutkimaan, millaisia eri puolia Mariassa on. Maria oli nainen, mutta millainen? Hän on todella hedelmällinen hahmo.”
Keskeisten elämäntapahtumien lisäksi Von Vep päätti lähestyä hahmoa taide- ja kulttuurihistorian kautta.
”Minua kiinnosti kuvallinen lähtökohta, eli se miten Mariaa on kuvattu taiteessa eri aikoina. Hänelle varattiin oma väri, sininen, koska sitä ei esiintynyt luonnossa ennen kuin löydettiin lapis lazulia Afganistanista. Väri oli todella kallista ja sitä käytettiin pelkästään Marian kaavuissa. Tässä piirtyy hyvin esille Marian uskomattoman ylistetty asema”, Von Vep kertoo.
”Luulen johtuvan omasta taidemallin taustastani, että lähdin liikkeelle nimenomaan kuvataiteesta. Myös burleskissa olen tottunut esittämään kuvia.”
Burleskissa Pyhä Neitsyt on ollut usein taidehistorian tuttu toisinto: nainen sädekehä pään ympärillä sinisissä kaavuissaan.
”Katsoin mitä aiemmin on tehty ja päätin, etten toista sitä. Esimerkiksi sädekehä on yleinen Maria-numeroissa. Minullakin on pyhyyttä symboloiva valo, mutta ei pään ympärillä.”
”Äärimmäinen ruumiillisuus ja ruumiin groteskius on Marian kohdalla jo räväkkää.”
Taiteen historian lisäksi keskeiseksi teemaksi ja lähestymistavaksi valikoitui äitiys. Von Vep kertoo tienneensä heti, että haluaa synnytykseen ja äitiyteen liittyvää ainesta esityksiin.
”Muistan todella elävästi erään tapahtuman kätilöksi opiskeluni ajoilta. Olin viimeisessä työharjoittelussa sairaalan antenataaliosastolla, eli synnyttämättömien vuodeosastolla. Sinne tuli nainen, joka epäili saaneensa keskenmenon todella myöhäisellä viikolla. Muistan vieläkin hänen huutonsa kun selvisi, että lapsi oli kuollut.”
Von Vep on hetken hiljaa, ennen kuin jatkaa.
”Ensimmäisia asioita, joita vastaavanlaisissa tilanteissa tehdään, on tarjota rintamaidon muodostumisen ehkäisemiseksi lääkettä.”
”Traagisinta Mariassa on se, että hän on äiti, joka on menettänyt lapsensa. Halusin kuvata äitiyttä joka jatkuu ja jää kehon muistiin, vaikka lasta ei enää ole. Kehitin tasselin, josta pystyn sormin vetämään rintamaitoa symboloivaa valkoista nauhaa.”
Ave Virgo, Ave Vos ei ole ollut Von Vepille helppo projekti.
”Minulla ei ole performanssitaiteilijan koulutusta. Olen tottunut tekemään yhden burleskinumeron vuodessa, nyt joudun kehittämään useamman paljon lyhyemmässä ajassa.”
Esitys kestää kokonaisuudessaan noin kaksi tuntia, ja Von Vep on lavalla vain osan ajasta.
”Olisi haastavaa keksiä jokaiseen biisiin jotakin uutta ja jännittävää, etenkin kun jotkin kappaleet ovat yhdentoista minuutin mittaisia. Niinpä tulen lavalle vain joidenkin kappaleiden ajaksi.”
”Ei kukaan vaadi, että tämän esityksen pitää olla uskomattoman hieno. Mutta toisaalta aihevalinta asettaa jo paljon paineita. En halua loukata ketään tai kenenkään uskoa.”
Hän myös kiistää, että hänellä olisi teoksessa poliittinen agenda.
”Mielestäni on tärkeää tutkia Mariaa naisena taidehistorian kautta ja tuoda ihmisille kauniita ja kunnioittavia kuvia sekä vahvoja elämyksiä. Musiikki jota esityksessä soitetaan, on tavattoman kaunista. Toivon, että onnistun kuvittamaan sitä.”
Saa riehaantua!
Armi Von Vep tunnetaan villistä ja estottomasta lavapersoonastaan. Hänen burleskinumeronsa ovat yllätyksellisiä, absurdeja ja täynnä räjähtävää energiaa. Miten tämä yhdistyy valikoituneen aiheen uskonnolliseen pyhyyteen?
”Onhan Maria tietysti paljon staattisempi hahmo. En tiedä, tekisikö hän spagaatteja.”
Von Vep kertoo oppineensa mallinuran aikana, kuinka kiinnostavaa paikallaolo voi olla.
”Staattisuuden ja räjähtävän liikevoiman välinen suhde on kiehtova: parhaillaan se luo hyvää draamaa. Tulen Mariassa olemaan staattisempi kuin normaalisti, mutta joissakin numeroissa voin käyttää hurjempaa liikekieltä. Räväkkyyttähän on monenlaista. Esimerkiksi äärimmäinen ruumiillisuus ja ruumiin groteskius on Marian kohdalla jo räväkkää.”
Von Vep toivoo, etteivät ihmiset tylsisty, vaikkei lavalla tehdäkään hurjia hyppyjä ja kärrynpyöriä.
”On tietysti aina riski, että barokki- ja renessanssimusiikin soidessa ja aiheen ollessa Pyhä Neitsyt ihmiset asennoituvat tapahtumaan haudanvakavasti. Vaatteiden väheneminenhän on hauskaa! Keveyttä on onneksi myös musiikkirepertoaarissa, esimerkiksi Strozzin O Maria on kepeä kappale.”
Musiikin kautta myös perinteisemmän burleskin tuominen osaksi Marian hahmoa on mahdollista.
”Joissakin kappaleissa ylistetään Marian suloisuutta ja kauneutta. Sehän on täyttä burleskia! Voin tuoda tilaan klassisen Burleski-Marian, joka leikittelee yleisön kanssa, haluaa tehdä viuhkatanssin ja nauttii olla feminiininen nainen.”
Koska konsepti on tuore, yleisön suhtautuminen pysyy kutkuttavana kysymysmerkkinä ensi-iltaan saakka.
”Klassisen musiikin esittämisessä ja konserttikäyttäytymisessä on todella erilaiset konventiot kuin burleskissa. Yleisö reagoi eri tavoin ja eri kohdissa. On mielenkiintoista nähdä, miten yleisö suhtautuu meihin.”
Armi Von Vepin ja työryhmän mukaan ihmiset saavat halutessaan aktiivisesti reagoida esitykseen sen sijaan, että istuisivat hiljaa paikoillaan.
”Kyllä klassisessakin musiikissa voi riehaantua. Voin luvata, että jos meitä katsellessa ja kuunnellessa riehaantuu, ei tule poistetuksi salista.”
***
Detritus & Armi Von Vep: Ave Virgo, Ave Vos
La 8. & su 9.9.2018 klo 18.00
Teatteri Universum, Helsinki
Kokoonpano:
Kaisamaija Uljas – Teorbi, barokkikitara
Milla Mäkinen – Laulu
Maija Lampela – Viola da Gamba
Sini Vahervuo – Nokkahuilu
Anna-Maija Oka – Laulu
Armi Von Vep – Performanssi
Projektin kotisivut: AVE VIRGO, AVE VOS