The Tales of Lady Winkheart - Second Adventure: "Life is a Game - Meeting the Queen". Kuva: Markus Lehto

Haastattelu: Lady Winkheart seilaa Neitsytsaarille

Lokakuun 28. päivä vuonna 1823 ja puoli valmistelin matkaanlähtöä miehistöni kanssa barkentiinillani Kurvikkaalla Merenneidolla, jonka jalopuinen pinta oli vastikään saanut laadukkaan tervakäsittelyn.

On alkamassa historian neljäs Curvy Mermaid -burleskiklubi Turun Saaristobaarissa. Kurvikkaaksi Merenneidoksi nimetyn laivan kapteeni Lady Winkheart avaa paksun lokikirjan ja lukee matkan kohtalokkaita vaiheita uteliaalle yleisölle.

Curvy Mermaid on burleskikentällä tuore tapahtuma, vasta vuoden ikäinen.

”Tuotan Miss Charming Daisyn kanssa Kårenillä järjestettävää Hylätty Huvipuisto -tapahtumaa. Viime vuonna hän ei kyennyt omien kiireidensä vuoksi järjestämään lokakuun iltamaa. Silloin ajattelin toteuttaa kauan haaveissa olleen, pienimuotoisen oman burleskiklubin.”

Syntyi Curvy Mermaid, joka pohjaa Winkheartin rakkauteen merta ja risteilyä kohtaan.

”Ideoin merellisyyteen liittyvää tapahtumaa. Sitten löysin Aurakadun Saaristobaarin, joka on aivan täydellinen tähän tarkoitukseen.”

Erikoisen Curvy Mermaidista tekee sen tarinallisuus. Esitysten välissä Winkheart ei juonna perinteisellä tavalla tai tee stand uppia, vaan lukee Kurvikkaan Merenneidon lokikirjaa.

”Suomessa ei ole klubia, joka pohjaisi tiettyyn tarinaan. Halusin luoda iltojen välille selkeän jatkuvuuden.”

 

Laiva on lastattu neitsyillä – kahdesti

Lokakuun teemana ovat neitsyet, eli kyseessä on uusien tulokkaiden ilta. Viimeksi noviisien parissa seilattiin puoli vuotta sitten, edellisellä klubilla. Miksi ihmeessä kaksi uusien tulokkaiden iltaa peräkkäin?

”Huhtikuun Seikkailu Neitsytsaarille -klubi jäi tarinallisesti sellaiseen kohtaan, että Kurvikkaan Merenneidon täytyi palata Neitsytsaarille.”

Syy ei tosin ole pelkästään tarinassa.

”Haku kevään uusien tulokkaiden iltaan tuotti paljon hakemuksia ja alasta kiinnostuneiden yhteydenottoja. Niinpä materiaalia syntyi kahden tapahtuman verran.”

Helsingissä helmikuisin järjestettävä uusien tulokkaiden ilta Burlesque Blossoms, jonka edeltäjässä New Comer’s Night -tapahtumassa Winkheart itse debytoi vuonna 2010, esitteli vuonna 2017 peräti kaksikymmentä tulokasta.

”Ilta oli mammuttimainen”, Winkheart muistelee: ”En halua yleisön väsyvän, joten päätin pitää kaksi klubia.”

Winkheartin uusien tulokkaiden illat eroavat sisartapahtumistaan muutenkin kuin esitysmäärältään.

”Tampereella ja Helsingissä painotus on nykyisin enemmän jatkuvuudessa. Jo hakuvaiheessa katsotaan, millaiset mahdollisuudet ja motivaatio henkilöllä on jatkaa esiintymistä ja luoda mahdollista uraa.”

Curvy Mermaidilla ote on rennompi.

”Hakija ei välttämättä tiedä haluaako burleskiartistiksi, jos ei ole päässyt esiintymään.”

Lisäksi Winkheart vastustaa liiallista ammattimaisuuden painottamista.

”Burleskin ei kuulu merkitä kaikille ammattia. Haluan antaa mahdollisuuden myös sille kotiäidille, joka haluaa kokeilla rajojaan ilman, että hänellä on kotisivut ja flaijerit valmiina jo hakuvaiheessa.”

”Burleskin tarkoitus ei ole se, että kaikista tulisi Dita von Teesejä”, hän lisää.

Winkheartia harmittaa erityisesti uusiin tulokkaisiin kohdistuvat ennakkoluulot.

”On ikävää, että jotkut katsojat ja burleskiartistit ajattelevat debytantin tarkoittavan automaattisesti huonoa. Esiintyjällä voi olla kuitenkin kaksikymmentä vuotta ammattitanssijan uraa taustalla.”

 

Vaihtelevuuden ja laadun perässä

Suomen koko näkyy monilla aloilla siinä, että piirit ovat ja pysyvät pieninä. Winkheartia harmittaa, että myös burleskissa samat naamat ja esitykset kiertävät kaupungista toiseen.

”Vaihtelevuus on tärkeää, sitä pitäisi ehdottomasti olla enemmän”, hän toteaa.

”Olen pyrkinyt valitsemaan kumpaankin tapahtumaani esiintyjiä, joita ei nähdä saman kuukauden aikana jokaisessa suomalaisessa burleski-illassa. Massameininki ei palvele yleisöä lainkaan.”

Myös esitysten laatu saa hänet mietteliääksi.

”Harrastelijamaisuus näkyy yllättävän useissa esityksissä, jopa ammattilaisilla.”

Omalla panoksellaan Winkheart pyrkii paikkaamaan laadullista vajetta pienemmäksi. Hyvä esitys ei kuitenkaan ole suoraan verrannollinen rekvisiitan tai teknisen taituruuden kanssa. Debytanteille Winkheartilla on selkeä – ja lohdullinen – viesti.

”Tärkeintä on löytää oma ilmaisun tapansa. On miellyttävämpää seurata esiintyjää, joka ei oikein osaa ommella, mutta tekee kaiken omalla persoonallisella tyylillään kuin henkilöä, joka hakee korsetin ja alushameen Punanaamiosta, koska on nähnyt Christina Aquileran Burlesque-elokuvassa.”

Jälkimmäistä hän kutsuu humoristisesti punanaamioburleskiksi. Huono esitys ei myöskään ole aina kiinni pelkästään lavalla olevasta esiintyjästä.

”Kaikki vaikuttaa kokonaisuuteen. Myös se miten yleisö on mukana, millanen tila on ja miten ilta rakentuu.”

Lady Winkheartin on omasta debyytistään lähtien kiertänyt esiintymässä lukuisissa kaupungeissa. Suomi on nähty, ja tulevaisuudessa Winkheart tähtääkin yhä ahkerammin ulkomaille.

Ulkomaita on luvassa myös katsojille, kun Curvy Mermaid -alus matkaa teemansa mukaisesti Joulusaarille 9.12.2017.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.